Geschiedenis
Geschiedenis
In 1947 zit zakenman Ben Pon aan tafel bij Volkswagen. Met potlood maakte hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Een kleine drie jaar later start de productie van de eerste Volkswagen Transporter. Ontdek hier meer over de fascinerende historie van Volkswagen Bedrijfswagens. Een uniek tijdsbeeld.
Timeline
75 jaar Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens
In 2022 vieren we de lancering van de ID. Buzz en 75 jaar Volkswagen in Nederland; op 8 augustus ‘47 werden we immers de eerste officiële exportmarkt van Volkswagen. Maar we vieren ook de 75e verjaardag van een even simpel als briljant idee. Op 23 april 1947 bezoekt Ben Pon, autohandelaar uit Amersfoort, de Volkswagen-fabriek in Duitsland. Gewapend met een simpele schets en een scherpe geest vertelt hij dat er in Nederland grote behoefte is aan praktische bestelbusjes. Die schets behoort inmiddels tot de collectie van het Rijksmuseum, want niet veel later rollen de eerste Transporters van de productielijn.
Volkswagen en Nederland zijn 75 jaar onlosmakelijk met elkaar verbonden. We kijken uiteraard met trots terug, maar toch vooral ongeduldig vooruit. Naar elektrisch, emissievrij en naar autonoom. Verpakt als een praktische allemansvriend, vol karakter. Voor mensen en voor ondernemingen. Opnieuw staan we met de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo aan de vooravond van een nieuw tijdperk.
Auto’s zijn onbetaalbaar voor de ‘gewone burger’. De Oostenrijkse professor en auto-ingenieur Ferdinand Porsche krijgt de opdracht om een auto voor het volk te ontwikkelen. De eisen zijn hoog. Naast voldoende ruimte voor 2 volwassenen en een kind of 3 soldaten en bepakking, moet de wagen een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen, een luchtgekoelde motor hebben en niet meer dan 900 Reichsmark kosten. Hiermee werd de auto toegankelijk voor de burger.
F. Porsche stelt 3 prototypes voor die al de karakteristieke vormen van de latere Volkswagen Kever hebben. Ieder prototype legde in zeventig dagen 50.000 km af, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.
Oprichting van de fabriek voor de productie van de Volkswagen Kever die eerst nog de Porsche type 60 wordt genoemd.
Na meerdere bezoeken aan de fabriek door Ben Pon maakt hij op 23 april een schets in zijn agenda van een bus op basis van het Kever chassis. Motor achterin, bestuurder op de vooras en een laadvermogen van 750 kg. Met deze schets meldt hij zich bij Heinrich Nordhoff en licht zijn idee toe. De geboorte van de T1 is een feit.
De Kever wordt voor het eerst geëxporteerd. En wel naar Nederland. Ben Pon ondertekent op 8 augustus een importeurscontract met Volkswagen. De eerste Kevers worden over de weg naar Nederland gereden. Deze zijn bedoeld als demo voor garagehouders. Op 16 oktober komen de eerste 6 Kevers ons land binnen voor verkoop. Later dat jaar komen er nog twee zendingen binnen met ongeveer 56 Kevers. Daarna nemen de aantallen echt vorm aan.
Heinrich Nordhoff wordt algemeen directeur van de Volkswagen fabriek. In oktober 1949 wordt de fabriek officieel teruggegeven door de Britten aan de Duitsers met Nordhoff aan het roer. In 1951 keert Ivan Hirsch, een Britse officier van wie Nordhoff destijds het stokje overnam, terug naar Engeland.
De T1 bus wordt geïntroduceerd. De productie start in Wolfsburg waar ook de Kever wordt gefabriceerd. Omdat de T1 een verticale metalen spijl heeft in de voorruit, wordt hij ook wel ‘spijlbus’ genoemd. Een andere naam is Microbus. In Duitsland wordt de T1 liefkozend Bulli genoemd. Hij wordt geleverd als gesloten bestel, kombi, personenbus én pick-up.
De populariteit van de T1 neemt snel toe. Het orderboek groeit zelfs zo hard dat de fabriek in Wolfsburg het niet meer aankan. Om die reden verhuist de gehele productie naar Hannover waar inmiddels een gloednieuwe bedrijfswagenfabriek staat, speciaal gebouwd voor de T1.
In het overvolle magazijn op de Arnhemseweg in Amersfoort stijgt het aantal Volkswagen artikelen in enkele jaren naar maar liefst 10.000 stuks. Hoog tijd voor een verhuizing. Op 13 maart 1956 wordt het grotere centraal magazijn aan de Amsterdamseweg 25 in Amersfoort officieel geopend. Maar ook dit magazijn zal snel te klein blijken ...
Speciaal voor de Deutsche Bundespost wordt er tussen 1964 – 1973 door Volkswagen in de Westfalia fabriek een ander model bestelwagen gebouwd: de Fridolin. Het voertuig is bedoeld voor het legen van brievenbussen in binnensteden. Om kosten te besparen wordt hij samengesteld uit onderdelen van de Kever, Karmann Ghia en Transporter. In totaal zijn er 6.126 Fridolins gebouwd.
De ‘spijltjesbus’ wordt opgevolgd door de T2. Dit compleet vernieuwde model is een stuk groter, robuuster én veiliger. Door zijn grote zijramen en panoramische voorruit, nu zonder middenstijl, wordt hij ‘Panoramabus’ genoemd. Met 1.6 L en 48 pk (35 kW) wordt ook het vermogen van de nieuwe boxermotor groter. Naast uitvoeringen voor laad- als passagiersruimte, is hij leverbaar als kampeervariant.
Het besef dringt door dat de luchtgekoelde, achterin geplaatste boxermotor in de T2 inmiddels een achterhaald concept is. De motor is gemiddeld al na 44.000 km aan vervanging toe en ze zijn niet langer zuinig en schoon genoeg. De Transporter constructeurs beginnen van waterkoeling te dromen.
Een nieuwe Volkswagen bedrijfswagen, maar geen Transporter. De nieuweling, de voorloper van de Crafter, heet LT en heeft al een watergekoelde motor voorin. Volkswagen beschikt nu over twee typen bedrijfswagens. De Transporter blijft voorlopig nog gebaseerd op luchtkoeling met boxermotor achterin.
De Transporter van de derde generatie, de T3, rolt van de band. Volkswagen zegt over het nieuwe ontwerp: “We hebben gelet op rijeigenschappen, kosten, ruimtebenutting, imago en comfort. We zijn tot de concuslie gekomen dat ons dertig jaar oude ontwerp met achterin liggende motor en achterwielaandriving de beste constructie is.” De T3 wordt als eerste Transporter ook leverbaar met (watergekoelde) dieselmotor. Er wordt door Porsche zelfs een exclusieve serie ontwikkeld onder de naam B32 die beschikt over de zescilinder motor uit de Porsche 911.
Volkswagen introduceert de Caddy. Het is een pick-up gebaseerd op de Golf. Hij verschijnt in twee varianten: als open pick-up én (via een opbouw achteraf) gesloten bestelwagen. Hoewel hij in Joegoslavië wordt geproduceerd, vindt dit stukje maatwerk plaats in Nederland. Zoals bijvoorbeeld die voor onze Nederlandse PTT post, met twee deurtjes aan de achterzijde.
Volkswagen introduceert de Taro. Gebaseerd op de veelgeprezen Toyota Hillux komt hij voort uit een samenwerking met deze Japanse fabrikant. De Taro is leverbaar met benzine- en dieselmotoren, achterwiel- of vierwielaandrijving en enkele, anderhalve of dubbele cabine. Het laadvermogen bedraagt ongeveer een ton. Tot 1995 wordt hij gebouwd in Hannover, van 1995 tot 1997 in Emden.
Als Volkswagen de T4 introduceert, blijkt het om veel meer te gaan dan een generatiewissel. Hij lijkt in niets op zijn beroemde voorgangers en is geavanceerder dan ooit. Voor het eerst zit de watergekoelde motor voorin. Ook wordt er voorwielaandrijving toegepast, krijgt het model een schuin aflopende voorzijde en zit de bestuurder niet meer boven de vooras. Naast extra beenruimte leverde dat minder luchtweerstand op en door een ingenieuze constructie meer veiligheid bij een aanrijding. Met oog op het milieu heeft deze nieuwe generatie zuinigere en schonere motoren, én wordt een flink aantal onderelen gerecycled. De T4 is in alle opzichten een doordachte en bijzonder succesvolle bedrijfswagen.
Volkswagen introduceert de T5. Op tal van technische aspecten is hij opnieuw verbeterd. Zo is hij voorzien van moderne veiligheidstechnieken als ABS, EDS, ASR en MSR. Met het ergonomisch ontworpen dashboard en de joystick-schakelpook creëert hij nieuwe maatstaven. De nieuwe zuinige en toch krachtige motoren zorgen voor langere onderhoudsintervallen en lagere kosten per km. Ook het aantal opties is flink uitgebreid met onder meer een navigatiesysteem, climate control en Bi-xenon verlichting in de koplampen. Uniek zijn de talrijke gebruiks varianten. Het is duidelijk dat Volkswagen bij de ontwikkeling van dit multitalent goed heeft gelet op de mensen die er dagelijks mee naar het werk gaan. Ook de T5 is sinds zijn debuut een absoluut succes. Hij wordt in 2004 ‘Bestelauto van het jaar’.
De verlengde Caddy beleeft zijn wereldpremière tijdens de RAI in Amsterdam. Speciaal voor deze gelegendheid heeft Pon een extra verlengde Caddy laten maken als VIP limousine waarmee gasten van en naar de RAI vervoerd kunnen worden.
Volkswagen introduceert de indrukwekkende Amarok. Zijn opvallende naam komt uit het Inuit en betekent ‘Wolf’. Deze door Walter de’Silva ontworpen Volkswagen bedrijfswagen is een pick-up truck met een traditionele ‘body-on-frame’. De Amarok is leverbaar met een tweedeurs- en vierdeurscabine en er kan worden gekozen tussen achterwiel- en 4Motion vierwielaandrijving. Ook de Amarok wordt een succes. In 2013 plaatst de Nederlandse krijgsmacht een order voor maar liefst 1667 Amarok voertuigen die met speciale aanpassingen worden geleverd.
65 jaar na de introductie van de T1, wordt de T5 opgevolgd door de T6. Als eerbetoon aan ontwerper van de T1, Ben Pon, vindt de onthulling plaats bij Pon in Leusden. De T6 is in meer dan 100 smaken verkrijgbaar. De carrosserie is weer scherper gelijnd en hij heeft een compleet vernieuwde cabine. Hij is klaar voor de toekomst met allerlei technologische vernieuwingen. Het bestaande motorengamma wordt in 2016 teruggebracht tot vier nieuwe en nog zuinigere Euro 6 motoren. Hij wordt door een internationale jury verkozen tot ‘International Van of the Year 2016’.
De Crafter, de grootste bestelwagen uit het Volkswagen gamma, is nu ook als eerste volledig elektrische bedrijfswagen te bestellen. Nog vóór zijn marktintroductie wordt de e-Crafter al onderscheiden met de ‘Europese Transportprijs voor Duurzaamheid’ in de categorie ‘Transport- en bestelwagens’. Onder de motorkap vinden we een EM85-elektromotor met een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en maximum koppel van 290 Nm. Onder de auto, netjes en veilig weggewerkt, is het 35kWh grote accupakket geplaatst. Met een actieradius van 160 kilometer is hij de perfecte oplossing voor stedelijk gebruik.
Na bijna twee jaar productie in Hannover, neemt de hypermoderne fabriek in Września in Polen het stokje over en gaan ze, naast de Crafter met verbrandingsmotor, ook de e-Crafter produceren.
Ter ere van de opening van Move Amsterdam is er een oude T1 omgebouwd als buitenlift. De lift wordt gebruikt voor speciale gelegenheden.
In 2022 komt er veel samen voor Volkswagen in Nederland. De ID. Buzz kan je zien als de samensmelting van onze geschiedenis en onze toekomst. De simpele, iconische vormen van de ID. Buzz zijn herkenbaar van de allereerste Volkswagen-bus, de T1, maar nu is-ie gebouwd op het innovatieve MEB-platform. En deze keer zetten we niet de schouders onder de wederopbouw, maar onder de grootste uitdaging van de huidige tijd: de transitie naar een klimaatneutrale samenleving.