Veelgestelde vragen VW Connect en We Connect
Op deze pagina vind je alle antwoorden op de meest- en veelgestelde vragen rondom VW Connect en We Connect. Kom je er nog niet uit of staat je vraag en antwoord er niet tussen? Neem dan gerust contact op met je dichtstbijzijnde dealer of onze klantenservice. We helpen je uiteraard graag op weg.
1. Algemene vragen VW Connect / We Connect
Onze compatibiliteitscheck geeft je vrijblijvend inzicht in welke mobiele online diensten beschikbaar zijn in jouw bedrijfswagen.
Naar compatbiliteitscheck: beschikbaarheid controleren
Als je bij de bestelling van je Volkswagen bedrijfswagen het servicepakket “Voorbereid met VW Connect of We Connect” of “Voorbereid met VW Connect Plus of We Connect Plus” hebt besteld, wordt het voertuig voorzien van een vast ingebouwde eSIM-kaart. Deze beschikt over een geïntegreerde dataverbinding en stelt het voertuig in staat automatisch via internet verbinding te maken met het VW Connect en We Connect-webportaal.
Wanneer je in het VW Connect en We Connect-webportaal een erkende Volkswagen Bedrijfswagens dealer selecteert, profiteer je van allerlei diensten met de kwaliteit van Volkswagen Bedrijfswagens. Als deze dienst wordt ondersteund, kun je automatisch onderhoudsafspraken ontvangen. Als je de automatische planning inschakelt, geeft je Volkswagen bedrijfswagen alle belangrijke informatie door aan je geselecteerde dealer of werkplaats. Zodra onderhoud nodig is, neemt de dealer automatisch contact met je op. Je kunt voor elk voertuig afzonderlijk een dealer of werkplaats kiezen.
Zowel We Connect, als VW Connect zijn de licentie-namen van Volkswagen Bedrijfswagens’ digitale diensten. Het verschil zit er in dat Volkswagen de merknaam ‘We’ heeft losgelaten en voortaan de merknaam ‘VW’ zal hanteren. Dit heeft zijn effect op voertuigen die zijn geproduceerd onder de nieuwe Europese richtlijnen* die met ingang van 7-7-2024 van kracht zullen zijn. Deze richtlijnen worden door Volkswagen Bedrijfswagens gezamenlijk aangeduid als ‘UN-ECE’, en deze voertuigen zullen zijn uitgerust met VW Connect.
Voertuigen die zijn geproduceerd vóór overgang naar deze UN-ECE richtlijnen worden aangeduid als ‘Non-UN-ECE voertuigen’ en deze voertuigen zullen de We Connect licentie behouden, ook bij eventuele verlenging van We Connect Plus.
*Met ingang van 7-7-2024 worden diverse nieuwe Europese richtlijnen van kracht. Door Volkswagen Bedrijfswagens gezamenlijk aangeduid als ‘UN-ECE’:
General Safety Regulation (GSR) à diverse verplichtingen m.b.t. veiligheidssystemen, o.a.
- Front assist noodremassistent
- Lane assist rijstrookmonitoring
- Vermoeidheidsherkenning
- Bandenspanningsensoren
- Monitoring van de achterzijde van het voertuig bij achteruitrijden (parkeersensoren of achteruitrijcamera)
- Voorbereiding alcoholslot
- Intelligente snelheidsassistentie (o.b.v. verkeersbordherkenning)
WLTP 3rd Act: aangescherpte testprocedure voor bepaling van o.a. CO2-uitstoot en verbruik
Cyber Security (CS): aangescherpte beveiligingsmaatregelen ter preventie van software-aanvallen
Nee, de We Connect app is afgesloten. Gebruik de Volkswagen app. Je kunt hem gratis downloaden in de gebruikelijke appstores, meer informatie vind je hier.
Alle Volkswagen Bedrijfswagens zijn standaard en ongelimiteerd voorzien van de basisfunctionaliteiten van VW Connect / We Connect zolang je met een actief ID-gebruikersaccount bent ingelogd in de auto en Volkswagen app.
Afhankelijk van het gekozen infotainment is er 1 jaar bij Ready 2 Discover, of 3 jaar bij Discover Media/Discover Pro VW Connect Plus / We Connect Plus inbegrepen. Daarna kun je per een of twee jaar verlengen. Alle informatie over het verlengen en prijzen zijn hier te vinden.
Als privésfeer-instellingen 'aan' staan, is de simkaart in de auto uitgeschakeld en verstuurt en ontvangt deze geen gegevens meer. Indien de privésfeer-instellingen 'uit' staan, zal de simkaart in de auto wel gegevens versturen en ontvangen.
Indien je in je auto de privésfeer-instellingen aan hebt staan, zijn de VW Connect /We Connect diensten dus niet beschikbaar; dit geldt voor zowel je auto als in de app. VW Connect / We Connect maakt bij de privésfeer-instellingen immers geen gebruik van de simkaart en kan geen gegevens ophalen. Je lost dit op door de privésfeer-instellingen uit te zetten in het infotainmentsysteem in je Volkswagen Bedrijfswagen. Volg hiervoor de onderstaande stappen (het verschilt per auto, hoe het exact in het menu staat):
- Ga naar 'Menu'
- Klik op 'Instellingen/set up'
- Klik op 'VW Connect' of 'We Connect' of 'Car-Net' (ligt aan bouwjaar auto welke naam wordt weergegeven) of direct op 'Diensten'
- Zoek naar privésfeer-instellingen.
- Deze kun je aan- of uitzetten:
Aan (actief) = je kan geen gebruik maken van de VW Connect / We Connect diensten
Uit (inactief) = je kan wél gebruik maken van de VW Connect / We Connect diensten
Je kunt de auto pas aan de app toevoegen als je de auto in je bezit hebt. Let er ook op dat je het chassisnummer invoert en niet per ongeluk het commissienummer gebruikt dat je bij het bestellen van het voertuig hebt ontvangen. Je vind het chassisnummer in de kentekenpapieren en op de voorruit.
Controleer daarnaast of je het chassisnummer correct hebt ingevoerd of gescand. Het gebeurt vaker dat er abusievelijk cijfers of letters worden verwisseld, zoals V en W, 2 en Z, I (hoofdletter i) en l (kleine letter L) en 0 (nul) en O (hoofdletter o).
De taal in de app is afhankelijk van de taalinstellingen van je smartphone. Wijzig je de taal bijvoorbeeld naar ‘Engels’, dan wordt de app in het Engels weergegeven.
iOS: Instellingen -> Algemeen -> Taal en regio -> iPhone -> Taal wijzigen of toevoegen.
Android: Instellingen -> Algemeen beheer -> Taal en beheer -> Taal -> Taal wijzigen of toevoegen.
Voor beide besturingssystemen is het aan te raden de Volkswagen app opnieuw op te starten nadat je de instelling hebt aangepast. Houd er rekening mee dat deze wijziging gevolgen kan hebben voor de instellingen van andere apps op je smartphone. Als de op je smartphone ingestelde taal niet wordt ondersteund door de Volkswagen app, wordt de app in het Engels weergegeven.
2. Aanmelden voor VW Connect / We connect
De aanmelding voor VW Connect / We Connect voer je uit in de Volkswagen app. Download de Volkswagen app op je telefoon en volg alle stappen.
Via de volgende link kom je direct op de pagina met instructievideo’s waarin alle stappen worden uitgelegd die nodig zijn om de juiste app te downloaden, een account aan te maken, je auto te koppelen en vervolgens de activering in je auto uit te voeren. Er zijn twee video’s, een video voor Caddy, Transporter, Multivan en Crafter, zogezegd de voertuigen met verbrandingsmotor en een video voor ID. Buzz en ID. Buzz Cargo, de batterij elektrische voertuigen.
Als het infotainmentsysteem aangeeft dat er al een account is gekoppeld, dien je eerst alle gegevens te wissen. Dit kun je bereiken door het infotainmentsysteem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Druk op de knop "Menu" van uw infotainmentsysteem en selecteer het subitem "Setup". Klik nu op "Fabrieksinstellingen" en selecteer eventueel of u alle instellingen of afzonderlijke gegevens wilt resetten. Bevestig vervolgens uw invoer. Hiermee worden alle vroegere gebruikersgegevens, inclusief alle eerder ingevoerde gegevens en voertuiginstellingen, gewist.
Nadat dit is voltooid, kun je je aanmelden in de Volkswagen app en je auto. Op dat moment zal je auto succesvol gekoppeld zijn aan je Volkswagen account.
Om gebruik te maken van VW Connect / We Connect moet je een S-PIN (veiligheids-pin) instellen. Op deze manier blijven je gegevens beter beschermd. De S-PIN is een 4-cijferige code die je zelf invoert. Hiermee voorkom je dat derden bij de gegevens van je VW Connect-account kunnen komen. De S-PIN stel je in bij het aanmaken van je VW Connect account.
Je kunt de S-PIN, of veiligheidspin wijzigen in de Volkswagen:
- Klik in de Volkswagen app links onder op 'Account'
- Klik op 'Jouw gegevens'
- Klik op S-PIN wijzigen
- Voer je huidige S-PIN in en daarna tweemaal de nieuwe S-PIN.
Indien jouw ingestelde S-PIN niet meer weet, dan kun je deze hier ook terugzetten. Let er hierbij op, dat VW Connect / We Connect in de auto opnieuw geactiveerd moet worden (hier heb je de nieuwe S-PIN bij nodig). Je krijgt een e-mail ter bevestiging van de wijziging. In de e-mail staat tevens beschreven hoe je de auto opnieuw kunt activeren voor VW Connect / We Connect.
De gegevens van je dealer heb je makkelijk bij de hand met de Volkswagen app om een afspraak in te plannen. Je kan niet rechtstreeks in de app een service afspraak maken.
3. Functionaliteiten VW Connect / We Connect
Dit kun je nagaan in je Volkswagen app, klik in de app op 'Wagen' om te zien welke diensten er bij je auto horen.
Als het alarmsysteem van de auto wordt geactiveerd, ontvang je een waarschuwing in de Volkswagen app. Je ziet het volgende weergegeven in de app: of er een actie aan de auto is vastgesteld, of de auto is verplaatst, waar de toegang heeft plaatsgevonden en op welke datum en tijdstip de actie heeft plaatsgevonden. Online alarmsysteem is onderdeel van VW Connect Plus en is alleen van toepassing als het optionele alarm op het voertuig is aangeschaft.
Wanneer de auto en de connect-systemen niet juist met elkaar communiceren adviseren wij je onderstaande reset stappen te doorlopen:
- Open de Volkswagen app
- Klik op 'wagen';
- Klik rechts bovenin op het tandwieltje;
- Klik op 'wagen wissen' en klik op 'ok';
- Verwijder de Volkswagen app volledig van je telefoon;
- Download de Volkswagen app opnieuw op je telefoon;
- Voeg je auto opnieuw toe in de app en doorloop de vervolgstappen;
- Nu kun je in jouw auto je Volkswagen account weer opnieuw activeren (verbind indien nodig uw auto met de wifi hotspot van je telefoon).
Tevens is het advies om ervoor te zorgen dat je telefoon de laatste software versie heeft van het besturingssysteem. Indien de telefoon op een oudere softwareversie staat, dan kan het zijn dat de app niet goed kan functioneren.
Waarschijnlijk is hiermee het probleem verholpen. Wanneer dit niet het geval is, kunt je contact opnemen met je dealer.
Indien je aan het eind van je contract bent, ontvang je automatisch een e-mail op het mailadres dat gekoppeld is aan je VW Connect / We Connect account. Hierin staat vermeld dat je je contract kunt verlengen en wat je hiervoor dient te doen. Het verlengen voer je uit in je Volkswagen app.
Zodra het vernieuwde VW Connect / We Connect is besteld, worden de diensten binnen 24 uur geactiveerd ná ontvangst van de betaling. Bij een vervolgbestelling blijven de diensten zonder onderbreking actief, indien het contract vóór afloop wordt verlengd en de betaling ontvangen is. Na afloop van het contract worden de diensten bij een nieuwe bestelling binnen 24 uur na ontvangst van de betaling weer geactiveerd.
4. Verlengen van VW Connect / We Connect
De kosten voor het verlengen van het VW Connect / We Connect contract vind je hier.
Je kunt het contract voor jouw auto verlengen in de Volkswagen app, vanaf zes maanden voordat het contract afloopt. Nadat je je auto onder Mijn wagens hebt geselecteerd, kun je beginnen met verlengen. In de volgende stap selecteer je de looptijd en de betalingsmethode. Tot slot geef je akkoord voor de bestelling. Hierna ontvang je een e-mail over ter bevestiging.
Wanneer je VW Connect / We Connect hebt betaald en de dienst geactiveerd is, ontvang je per e-mail binnen enkele werkdagen een bevestiging en factuur van je aankoop. Mocht je na enkele dagen nog geen e-mail hebben ontvangen, controleer dan je spambox; het kan zijn dat de e-mail met de factuur hierin terecht is gekomen.
Indien je de diensten hebt verlengd door middel van een creditcard betaling, dan zal het maximaal 24 uur duren voordat dit verwerkt is. Indien je de diensten hebt verlengd door middel van een bankoverschrijving, dan duurt dit langer. Je doet namelijk een betaling naar een buitenlandse rekening. Er gaat enige tijd overheen voordat de betaling binnen is op de rekening in het buitenland. Zodra de betaling is ontvangen, zal de verlenging doorgevoerd worden. Het is niet aan te geven hoe lang dit exact zal duren.
Indien het na twee weken nog niet is doorgevoerd neem dan contact op met onze klantenservice.
Er zijn een aantal mogelijkheden waardoor deze fout kan ontstaan:
- Cookies verwijderen bij online
Het advies is om je cookies en de browsergeschiedenis te wissen. Hierna lukt het vaak wel om uw gegevens in te voeren. Soms kan het helpen om het in een andere internetbrowser te proberen. - Juiste land selecteren bij online
Het is belangrijk dat je aan het begin het juiste land selecteert; hierdoor herkent het systeem de juiste weergave van gegevens. Dit kan je herkennen doordat bij het inloggen in de url de tekens "nl" (Nederland) staan weergegeven. - De app gebruiken in plaats van online
Indien de verlenging online niet lukt, is het vaak wel mogelijk via de app. Soms blijft er iets in de cache van uw computer opgeslagen waardoor de fout terug blijft keren. - Postcode juist invoeren
Het kan soms gebeuren dat de ingevoerde postcode niet herkend wordt. Probeer bij een foutmelding de postcode mét en vervolgens zonder spatie in te voeren (voorbeeld: 1234AA of 1234 AA). In sommige gevallen is het raadzaam om na de cijfers twee spaties in te voeren (voorbeeld 1234 AA).
VW Connect Plus / We Connect Plus kun je aanschaffen of verlengen voor een periode van één of twee jaar. Je gaat hiermee, voor de aangeschafte periode, een contract aan met Volkswagen AG. Een andere termijn of een proefperiode is niet mogelijk.
5. Upgrades & In-Car Shop
Indien er bij aanschaf van de auto een bepaalde dienst niet is meebesteld, kan deze eventueel achteraf als Upgrade aanschaft worden. Upgrades zijn tegen betaling beschikbaar. Op deze manier kun je zelf bepalen welke functies wel of niet aansluiten bij jouw behoeften en betaal je uitsluitend voor de gewenste functie.
Zodra de looptijd van de bepaalde dienst verstreken is, kun je deze verlengen. De kosten hiervoor worden per periode en per dienst weergegeven. Je kunt de looptijd inzien en een verlenging uitvoeren in de in-Car shop van je infotainmentsysteem of in de Volkswagen Connect Shop via connect-shop.volkswagen.com.
Het zijn diensten onder een abonnement net zoals bijvoorbeeld bij je mobiele telefoon; je hebt een mobiele telefoon, waarop je een abonnement aanschaft. Er is een netwerkverbinding nodig tussen je auto en de online systemen om te kunnen functioneren, hier zijn kosten aan verbonden.
Om gebruik te kunnen maken van Upgrades dien je rekening te houden met onderstaande voorwaarden:
- Zorg dat je in bezit bent van een Volkswagen ID; dit is het Volkswagen account.
- Zorg dat je in bezit bent van een geactiveerd VW Connect account en geregistreerd staat als hoofdgebruiker.
- Het voertuig moet minimaal zijn uitgerust met een Ready 2 Discover infotainment systeem
Diensten onder Upgrades kunnen via een aantal eenvoudige stappen aangeschaft worden in het infotainmentsysteem in de auto via de In-Car shop:
- Artikelenoverzicht openen
Het artikelenoverzicht toont naast VW Connect Plus / We Connect Plus ook data pakketten en opties die met één druk op de knop kunnen worden gekocht. - Artikelen kopen
In de gedetailleerde weergave kunnen de betreffende artikelen worden gekocht. Een e-mail met betaalinstructies wordt verstuurd. - Algemene voorwaarden accepteren
Door op Bestellen & Installeren te klikken accepteer je de voor de betreffende applicatie geldende algemene voorwaarden. - Installatie start
Na ontvangen van de bankoverschrijving ontvang je via e-mail een bestelbevestiging. Tegelijkertijd start de installatie van het product.
Bestellingen in de In-Car shop kunnen alleen met een bankoverschrijving worden betaald. Let hierbij op dat het een betaling is naar een bank in het buitenland, de betaling duurt ongeveer 3 dagen. Als de betaling ontvangen is, wordt de dienst geactiveerd. Er zit dus een aantal dagen tussen het aanschaffen en het activeren.
Upgrades worden betaald via een bankoverschrijving. Dit betreft een betaling naar het buitenland, hier gaan een aantal dagen overheen. Na het ontvangen van de betaling wordt de dienst geactiveerd in je auto. Indien het na 5 werkdagen nog niet geactiveerd is, kun je contact opnemen met onze klantenservice.
Wanneer je Upgrades hebt betaald en de dienst is geactiveerd, ontvang je binnen enkele werkdagen een factuur van je aankoop per e-mail. Indien je na enkele dagen geen e-mail hebt ontvangen; controleer je spambox, het kan zijn dat de e-mail met de factuur daarin terecht komt.
Indien er bij aanschaf van de auto een bepaalde dienst niet is meebesteld, kan deze eventueel achteraf als Upgrade aanschaft worden. Upgrades zijn tegen betaling beschikbaar. Op deze manier kun je zelf bepalen welke functies wel of niet aansluiten bij jouw behoeften en betaal je uitsluitend voor de gewenste functie.
Zodra de looptijd van de bepaalde dienst verstreken is, kun je deze verlengen. De kosten hiervoor worden per periode en per dienst weergegeven. Je kunt de looptijd inzien en een verlenging uitvoeren in de in-Car shop van je infotainmentsysteem of in de Volkswagen Connect Shop via connect-shop.volkswagen.com.
Het zijn diensten onder een abonnement net zoals bijvoorbeeld bij je mobiele telefoon; je hebt een mobiele telefoon, waarop je een abonnement aanschaft. Er is een netwerkverbinding nodig tussen je auto en de online systemen om te kunnen functioneren, hier zijn kosten aan verbonden.
6. Vragen VW Connect / We Connect voor ID. modellen
De gastgebruiker kan alleen gebruik maken van de VW Connect / We Connect diensten in de auto. Alleen de hoofdgebruiker kan via de app de actuele gegevens inzien en gebruik maken van de beschikbare diensten, zoals vertrektijden en laden. Vanuit de app geef je opdrachten die de auto vervolgens moet uitvoeren; dit kan niet via twee telefoons tegelijk, dan gaat dit door elkaar lopen en kan het niet functioneren.
De op de Volkswagen app en in de auto getoonde informatie zoals de resterende actieradius komen niet altijd overeen, omdat de app en de auto niet continu gegevens uitwisselen. Normaal gesproken worden de gegevens tijdens het rijden niet gesynchroniseerd. Als je het contact hebt uitgeschakeld, wordt de informatie in de app overeenkomstig bijgewerkt.
Je kunt in de Volkswagen app meerdere auto's bewaren. Om je ID. toe te voegen kun je het chassisnummer invoeren via een snelkoppeling op het startscherm of ga je via het automenu (tweede symbool van links) naar je garage (autosymbool rechtsboven). Nadat je rechtsboven in het scherm op het plussymbool hebt geklikt, kun je het chassisnummer van jouw auto invoeren of met behulp van de camera scannen en vervolgens de registratie voltooien. Volg hiervoor eenvoudigweg de aanwijzingen in de app.
In de Volkswagen app heb je de optie de laadsnelheid te verlagen naar 8 kW. Deze functie kun je vinden in de app bij de instellingen van het auto-menu. Deze verlaagde laadsnelheid is echter alleen beschikbaar voor normaal laden met wisselstroom (AC-laden). Bij snelladen met gelijkstroom (DC-laden) kun je de laadsnelheid niet verlagen.
Bij het laden wordt niet elk procent van de laadvoortgang door de auto aan de Volkswagen app doorgegeven. Bij het laden met wisselstroom (AC-laden) gebeurt dit in stappen van tien procent en bij het snel laden met gelijkstroom (DC-laden) in stappen van vijf procent.
In de Volkswagen app is het niet mogelijk de laadgeschiedenis op te vragen. Wanneer je een laadpas gebruikt dan ontvang je een rekening/overzicht met daarop de verbruikte kWh en de kosten.
Wanneer de functie stoelverwarming op de auto zit, bepalen de buitentemperatuur en ladingstoestand of de stoelverwarming geactiveerd wordt bij de ingestelde vertrektijden of niet.