Nieuwe regelgeving beïnvloedt keuze bedrijfswagen
Wie nu of in de komende paar jaar overweegt om een nieuwe bedrijfswagen te kopen, heeft aardig wat zaken om over na te denken. Maar ook wie dat niet van plan is, moet rekening houden met een aantal bijzondere veranderingen die gevolgen kunnen hebben voor ondernemers.
Nederland heeft de ambitie om in 2050 emissievrij te zijn. Om dat te bereiken heeft de overheid een aantal maatregelen genomen die van directe invloed zijn op ondernemers. Eerder spraken we bijvoorbeeld al over de beëindiging van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens vanaf 2025.
Zero-emissiezones
In dat eerdere artikel werd zijdelings gesproken over de stedelijke zero-emissiezones die vanaf 1 januari 2025 worden ingesteld. ,,Dat zijn er dan al meteen zeventien. In de loop van dat jaar komen er nog drie bij. In 2026 en 2027 volgen er zeker nog zeven, maar tegen die tijd kunnen het er nog meer zijn: er zijn steden die de mogelijkheid op dit moment nog onderzoeken’’, zegt Huib de Vries, woordvoerder van Volkswagen Bedrijfswagens bij importeur Pon’s Automobielhandel.
Om welke steden het gaat, lees je onder dit artikel. Het lijkt weinig, 27 steden op een totaal van 342 gemeenten. Maar het zijn wel de grotere steden die nu het voortouw nemen. Steden waar veel mensen wonen die graag de hulp van een aannemer inroepen, een pakketje willen ontvangen of vers eten op tafel bestellen. Kortom: mensen die gebruik willen maken van diensten die doorgaans met behulp van een bedrijfswagen worden uitgevoerd.
De soep wordt in eerste instantie niet zo heet gegeten, want afhankelijk van de emissieklasse gelden er ontheffingenHuib de VriesPon's Automobielhandel
Klanten bedienen ná 2024
De Vries: ,,Ondernemers zullen goed moeten kijken hoe ze hun klanten ook ná 2024 kunnen bedienen. De soep wordt in eerste instantie niet zo heet gegeten, want afhankelijk van de emissieklasse gelden er ontheffingen. Heb je een Euro 6-motor, dan kun je merendeels nog tot 1 januari 2028 in de steden terecht. Met een Euro 5 is dat 1 januari 2027, maar met Euro 4 kom je er vanaf 2025 echt niet meer in. Aan welke emissieklasse je motor voldoet, is te vinden op het kentekenbewijs.’’
Hoe dan ook: vanaf 2028 is het in de zero-emissiezones afgelopen voor voertuigen op brandstof. Dan kun je alleen nog terecht met auto’s zonder uitstoot. En dan gaat het voornamelijk over elektrisch aangedreven voertuigen. Waterstof mag ook, maar dat aanbod is nog niet volwassen genoeg voor bestelwagens. ,,Of een elektrische bedrijfswagen bij jouw activiteiten past, is snel vast te stellen in een gesprek met een adviseur van Volkswagen Bedrijfswagens’’, aldus De Vries.
Er is genoeg om uit te kiezen om een op maat te maken bedrijfswagen vorm te geven. Voor elke ondernemerHuib de VriesPon's Automobielhandel
Duurzaamheidsrapportages
In zo’n gesprek zal er meteen nóg een onderwerp worden aangesneden dat van invloed kan zijn op de keuze voor een nieuwe bedrijfswagen. ,,Vanaf 1 juli 2024 zijn alle bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht om een rapportagesysteem operationeel te hebben om de CO2-uitstoot van het zakelijke en het woon-werkverkeer van hun personeel vast te stellen. Daarnaast moeten beursgenoteerde bedrijven en grote ondernemingen vanaf 2024 rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Dan zal ook aan onderaannemers en toeleveranciers worden gevraagd wat hun uitstoot is en dan wil je er natuurlijk goed op staan”, meent de woordvoerder.
Keuze genoeg
Wie niet in de zero-emissiezones hoeft te zijn, kan voorlopig nog uitwijken naar niet elektrische opties. Maar deze ondernemers moeten weer rekening houden met de aangekondigde invoering van de bpm- en tariefsverhogingen voor de wegenbelasting. Gelukkig heeft Volkswagen op dit moment al heel wat elektrische transportoplossingen in huis. Zoals bijvoorbeeld een ID. Buzz Cargo, die goed is voor 424 km op één lading. In 2024 volgt de totaal vernieuwde Transporter, ook in elektrische uitvoeringen. ,,Er is genoeg om uit te kiezen om een op maat te maken bedrijfswagen vorm te geven. Voor elke ondernemer. Maar houdt alle regelgeving en ingangsdata in de gaten. Beslis niet te laat, want zoeken, afstemmen en bestellen kost tijd”, zo adviseert De Vries tot slot.
Steden die in 2025 een zero-emissiezone instellen:
- Amersfoort 1-1-2025
- Amsterdam 1-1-2025
- Apeldoorn 1-1-2025
- Assen 1-1-2025
- Delft 1-1-2025
- Den Haag 1-1-2025
- Deventer 1-1-2025
- Eindhoven 1-1-2025
- Enschede 1-7-2025
- Gouda 1-1-2025
- Groningen 1-4-2025
- Haarlem 1-1-2025
- ’s-Hertogenbosch 1-3-2025
- Leiden 1-1-2025
- Maastricht 1-1-2025
- Nijmegen 1-1-2025
- Rotterdam 1-1-2025
- Tilburg 1-1-2025
- Utrecht 1-1-2025
- Zwolle 1-1-2025
Steden die later volgen met een zero-emissiezone:
- Alphen a/d Rijn 1-7-2026
- Arnhem 1-6-2026
- Dordrecht 1-1-2026
- Ede 1-1-2026
- Hilversum 1-1-2027
- Schiphol 1-1-2026
- Zaanstad 1-1-2026