Kosten elektrische bedrijfswagen
Alles over belasting, subsidie, verbruik en onderhoud
Hoeveel kost elektrisch rijden?
Een elektrische bedrijfswagen is om meerdere redenen een goede keuze. Het is beter voor de planeet, het rijdt een stuk rustiger en je profiteert van allerlei belastingvoordeel. Maar hoeveel kost elektrisch rijden nou eigenlijk? De kosten van elektrisch rijden hangen af van verschillende factoren. Waar rijd je en hoevaak? Hoeveel kilometer rijd je per jaar? Waar ga je laden? En van welke voordelen kan je gebruik maken? Op deze pagina lees je er alles over.
Aanschafkosten
Op dit moment zijn er twee 100% elektrische Volkswagen Bedrijfswagens beschikbaar. De ID. Buzz Cargo en de e-Crafter. Bij het aanschaffen van een elektrische bedrijfswagen krijg je te maken met verschillende kosten. Om te beginnen zal je de elektrische bedrijfswagen moeten aanschaffen. Dit kan door middel van financial lease, operational lease of directe afbetaling. Aangezien de overheid ook dit jaar nog een aantal belastingvoordelen en subsidies biedt, kan het daadwerkelijke aankoopbedrag flink lager uitkomen. Indien je thuis of op de zaak je elektrische bedrijfswagen wilt opladen zal je één of meerdere laadpalen moeten aanschaffen. Het is ook mogelijk om onderweg op te laden. Met een We Charge-abbonnement profiteer je daarbij van extra voordelige laadtarieven. Alles over het opladen van je elektrische bedrijfswagen vind je hier.
Aanschafkosten
Op dit moment zijn er twee 100% elektrische Volkswagen Bedrijfswagens beschikbaar. De ID. Buzz Cargo en de e-Crafter. Bij het aanschaffen van een elektrische bedrijfswagen krijg je te maken met verschillende kosten. Om te beginnen zal je de elektrische bedrijfswagen moeten aanschaffen. Dit kan door middel van financial lease, operational lease of directe afbetaling. Aangezien de overheid ook dit jaar nog een aantal belastingvoordelen en subsidies biedt, kan het daadwerkelijke aankoopbedrag flink lager uitkomen. Indien je thuis of op de zaak je elektrische bedrijfswagen wilt opladen zal je één of meerdere laadpalen moeten aanschaffen. Het is ook mogelijk om onderweg op te laden. Met een We Charge-abbonnement profiteer je daarbij van extra voordelige laadtarieven. Alles over het opladen van je elektrische bedrijfswagen vind je hier.
Belastingvoordelen
Allereerst betaal je ook in 2024 voor elektrische bedrijfswagens geen aanschafbelasting (BPM). Dat scheelt al gauw zo’n 37,7%. Ook hoef je geen wegenbelasting voor je bedrijfsbus te betalen. Daarnaast kun je aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Met deze belastingmaatregel mag je tot wel 36% van het investeringsbedrag (waar je een bus mee koopt) ten laste brengen van de winst die je dat jaar maakt. Uiteindelijk hoef je dus minder belasting over je winst te betalen. Naast de aanschaf van een bedrijfswagen, mag je de MIA ook gebruiken als je bijvoorbeeld investeert in een laadpaal. Voorwaarde is wel dat je altijd minimaal € 2.500 investeert. Extra interessant: de MIA mag je bovenop de normale investeringaftrek aanvragen.
Stel: je maakt een winst van € 100.000 en moet daarover 25% vennootschapsbelasting betalen. Koop je dit jaar voor bijvoorbeeld € 56.700 excl. btw een bedrijfswagen met code G op de Milieulijst, dan is de aftrek 36%. Je belaste winst wordt daardoor met € 20.412 verlaagd naar € 79.588. Je betaalt dus geen 25% over € 100.000, maar over € 79.588. Dat scheelt je € 5.103.
Subsidies
Met de subsidieregeling elektrische bedrijfsauto’s (SEBA) stimuleert het kabinet om te investeren in nieuwe elektrische bestelauto’s. Deze subsidie bedraagt 10% met een maximum van € 5.000 en is van toepassing op de ID. Buzz Cargo en e-Crafter. Voor MKB-bedrijven is deze subsidie vanaf 2022 verhoogd naar 12%. De regeling kun je aanvragen via de website van RVO. Kijk voor meer informatie op de website RVO.nl of informeer bij de dealer.
Naast deze subsidie kan je ook in aanraking komen voor de energie-investeringsaftrek (EIA). Als je een bedrijf hebt dat investeert in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot kan je gebruik maken van deze subsidie. Het elektrificeren van het wagenpark sluit hier goed op aan. Kijk voor meer informatie op de website RVO.nl of informeer bij de dealer.
Pas je als ondernemer op de investering ook kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, energieinvesteringsaftrek (EIA) of milieu-investeringsaftrek (MIA) toe, dan kan dat gewoon naast de SEBA. Het bedrag van de SEBA komt echter wel in mindering op het investeringsbedrag waarvoor je EIA of MIA kunt aanvragen.
Tip: check de lokale subsidies
Het is interessant om te controleren welke extra subsidies er in jouw specifieke gemeente gelden voor elektrische bedrijfswagens. Zo steunen veel gemeenten ondernemers die minimaal 18 uur per week in de gemeente werken, met een gratis laadpunt, bij aanschaf van een honderd procent elektrische bestelauto. Deze regeling komt bovenop de al bestaande subsidie voor elektrische bestelauto’s van € 5.000 voor ondernemers.
Verbruikskosten
Bereken je geschatte kosten per jaar
Hoeveel je verbruikskosten van je elektrische bedrijfswagen zijn, is afhankelijk van een aantal factoren. Waar je meestal rijdt. Hoeveel kilometer per jaar aflegt. Waar je voornamelijk oplaadt en welke laadpas je daarvoor gebruikt. Maak met onderstaande simulator een inschatting van jouw verbruikskosten.
Meer fiscale voordelen
Geen wegenbelasting. 16% bijtelling
Als je nu een elektrische bus aanschaft, betaal je tot 2026 geen of minder wegenbelasting (MRB). Bovendien profiteren eigenaars van zakelijke elektrische bedrijfswagens ook bij aankoop in 2023 van een lagere bijtelling: 16% over de eerste € 30.000. Voor het bedrag daarboven geldt de normale bijtelling van 22%. De lagere bijtelling geldt voor 5 jaar.
Rekenvoorbeeld: elektrisch vs traditioneel
De aanschafprijs van een elektrische bedrijfswagen is vaak hoger dan die van een bus op fossiele brandstof. En toch is het een slimmere investering gezien de lagere variabele kosten. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld.
Rekenvoorbeeld: elektrisch vs traditioneel
Caddy Maxi 2.0 TDI 90 kW DSG | ID. Buzz Cargo 77 kWh | Transporter L1 2.0TDI 110 kW DSG | |
---|---|---|---|
Prijs auto excl. btw/bpm
| € 23.375 | € 46.200 | € 32.450 |
Auto-componenten per kilometer* | € 0,31 | € 0,51 | € 0,38 |
Brandstof per kilometer** | € 0,11 | € 0,06 | € 0,18 |
Totaal kosten per kilometer | € 0,42 | € 0,57 | € 0,56 |
Inclusief SEBA | - | € 0,48 | - |
Prijs auto excl. btw/bpm
Auto-componenten per kilometer*
Brandstof per kilometer**
Totaal kosten per kilometer
Inclusief SEBA
* Componenten bevatten; afschrijving, onderhoud, reparatie, banden, verzekering, houderschapsbelasting, vervangend vervoer en pechhulp
** Afhankelijk van laad- en brandstofkosten. Gerekend met € 0,35 per kWh en €2,265 per liter diesel
Getoonde berekening is een voorbeeldberekening op basis van een bezitsduur van 5 jaar en een jaarkilometrage van 20.000. Prijzen in de tabel zijn exclusief BTW. De voorbeeldberekening is opgesteld met als doel een indicatie te geven tussen de te verwachten gemiddelde kosten voor een Caddy Maxi, ID. Buzz Cargo en Transporter. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
8 jaar garantie op de accu
Een mogelijke flinke kostenpost bij een elektrische bedrijfswagen is het onderhoud of de vervanging van de hoogvoltaccu. Daarom zit er op de lithium-ion-accu van elke Volkswagen bedrijfswagen standaard maarliefst 8 jaar (of 160.000 kilometer) fabrieksgarantie. De voorwaarde is wel dat de auto volgens fabrieksvoorschriften wordt onderhouden.
Elektrische bedrijfswagen
Kopen of leasen?
Net als bij de aankoop van een traditionele bedrijfswagen stuit je op de vraag: Wat is voor mij de meest gunstige keuze, kopen of leasen? Aan beide mogelijkheden zitten voordelen, afhankelijk van jouw situatie en voorkeuren. Wat is het verschil tussen full operational lease en financial lease en wat zijn de voor- en nadelen van deze opties? Of overweeg je met eigen geld een nieuwe of gebruikte Volkswagen Bedrijfswagen te kopen? We helpen je graag op weg bij het maken van de juiste keuze die past bij jou.