Tuintechnisch Bureau Smeulders: al 70 jaar trouw aan Volkswagen Bedrijfswagens
Terwijl Volkswagen Bedrijfswagens de slingers uithangt voor de 75ste verjaardag van de Transporter, wappert bij Tuintechnisch Bureau Smeulders in het Brabantse Nuenen de vlag voor het 70-jarig bestaan van het familiebedrijf. Nadat Smeulders Senior in 1955 begon met hovenierswerk, breidden de werkzaamheden langzaam uit met de verkoop van tuinbenodigdheden zoals beplanting en tuinmeubels. Tegenwoordig richt het bedrijf zich op het ontwerpen en aanleggen van complete, exclusieve tuinen. In 70 jaar tijd is één ding echter nooit veranderd, bij Smeulders: het wagenpark bestaat uitsluitend uit Volkswagen Bedrijfswagens.
Frank Smeulders, eigenaar van Tuintechnisch Bureau Smeulders, kijkt naar de zwart-witfoto waarop de acht Spijlbusjes van het familiebedrijf keurig in het gelid staan. “Mijn vader is precies 70 jaar geleden, in 1955, begonnen als hovenier. Voor het transport van beplanting, gereedschappen en tuinbenodigdheden heeft hij toen vrijwel direct zijn eerste Volkswagen Transporter aangeschaft.” Dat werd beslist niet de laatste, zo laat het historische wagenpark op de foto zien. “De auto’s hadden een grote laadruimte, een goed trekvermogen – en met gedegen onderhoud bleven ze het altijd doen. En dat geldt nu, 70 jaar later, nog steeds.”
Met de Volkswagen-bus groeide het werkgebied
Het hoveniersbedrijf van de familie Smeulders kan als schoolvoorbeeld dienen voor de economische ontwikkelingen in de jaren 50 van de vorige eeuw. In deze periode hadden veel ondernemers behoefte aan een ruime, robuuste en betaalbare bestelbus, ter vervanging van hun oude, al dan niet gemotoriseerde, bakfiets. Op die manier konden ze niet alleen grotere en zwaardere vrachten transporteren, maar zagen zij hun werkgebied ineens ook enorm groeien. Sinds zijn introductie in 1950 – precies 75 jaar geleden – werd de Volkswagen Transporter aangeboden in tal van uitvoeringen, en tegemoetgekomen aan de specifieke wensen en eisen van elke ondernemer. Tegen een gunstige kilometerkostprijs. Niet zo vreemd dus, dat het Volkswagen-busje wereldwijd zo’n enorm geliefde auto werd.
De aanschaf van de eerste Volkswagen Transporter leidde niet zelden tot een jarenlange relatie tussen de ondernemer en de dealer. Merkentrouw in optima forma; Tuintechnisch Bureau Smeulders zweert na 70 jaar nog altijd bij Volkswagen Bedrijfswagens. En vaak werkte de relatie tussen dealer en klant ook andersom. “Mijn vader kocht zijn auto’s bij toenmalig Volkswagen-garage Autolichtstad Van der Meulen in Eindhoven, en bracht ze daar ook voor onderhoud. De familie Van der Meulen was weer klant bij ons hoveniersbedrijf. Zo ging dat toentertijd.”
Flamingo’s
Frank kan smakelijk vertellen over zijn jeugd, waarin de Transporters een belangrijke rol hebben gespeeld. “Ik weet nog goed dat wij thuis flamingo’s in onze tuin hadden. Als we in het weekend dan ergens naar een tuinshow gingen, namen we die vogels mee. Het was altijd een hele uitdaging om ze te vangen. Als we ze eenmaal hadden, wikkelden we ze voorzichtig in doeken, zodat ze veilig in een doos in de laadruimte van de Volkswagen-bus vervoerd konden worden. Ik zat dan voorin naast mijn vader. Onderweg begonnen de flamingo’s dan altijd met hun snavels in m’n nek of tegen m’n oren te pikken.”
De voorkeur voor Volkswagen ging bij de familie Smeulders verder dan de bedrijfswagens. “Ik wil mezelf wel een autoliefhebber noemen,” vertelt Frank. “Betrouwbaarheid en comfort stel ik zeer op prijs, maar ik vind het ook leuk om in een mooie auto te rijden.” Nadat hij in 1986 zijn opleiding aan de Middelbare Tuinschool had volbracht, kreeg Frank zijn eerste auto van zijn ouders. Het lag voor de hand om bij Volkswagen-garage Autolichtstad in Eindhoven te gaan kijken. “Daar stond een antracietgrijze Golf GTI in de showroom. Die wilde ik natuurlijk heel graag hebben! In eerste instantie leverde dat wat bezwaren van mijn ouders op, maar uiteindelijk gingen ze overstag. Ik was 23 jaar oud en de koning te rijk!”
Na T1 komt …
Niet veel later sloeg echter het noodlot toe en kwam Smeulders senior plotseling te overlijden. Na korte tijd voor zijn vader als hovenier gewerkt te hebben, kreeg Frank samen met zijn broers en zussen de dagelijkse leiding over het familiebedrijf. “Ik moest het ondernemerschap nog leren,” vertelt Frank. “Partijen waarmee we samenwerkten hadden echter alle begrip voor onze situatie, maar legden me soms ook het vuur na aan de schenen. Dat was vooral bedoeld om mij te confronteren met situaties die in het bedrijfsleven nou eenmaal voor kunnen vallen. Ik heb daar ontzettend veel van opgestoken.”
Met de jaren groeide het wagenpark mee met het bedrijf, dat inmiddels Tuintechnisch Bureau Smeulders was gedoopt. Frank heeft alle modellen van Volkswagen Bedrijfswagens meegemaakt: ter vervanging van de Spijlbussen en latere Panoramabussen, verschenen er T3’s en T4’s. Naarmate er grotere laadvermogens en hogere trekgewichten van de auto’s werden verlangd, maakte Smeulders de overstapt naar de LT en diens latere opvolger, de Volkswagen Crafter. “Tussentijds zijn we voor de aanschaf en het onderhoud van onze auto’s naar het garagebedrijf van de gebroeders Vullings in Oirschot overgegaan, waar ze ook een werkplaats hadden voor MAN Trucks. De service daar was altijd uitstekend, er werd actief met ons meegedacht bij het oplossen van operationele problemen, bijvoorbeeld als een auto wat langer in de werkplaats moest blijven voor een reparatie.”
Uitstekende service
Het garagebedrijf van de gebroeders Vullings werd in 2019 overgenomen door Den Engelsen Bedrijfswagens. En ook de relatie met dit bedrijf is Tuintechnisch Bureau Smeulders altijd uitstekend bevallen. “Ten eerste bieden de modellen van Volkswagen Bedrijfswagens precies wat wij van onze auto’s verlangen. Tegenwoordig bestaat ons wagenpark uit zes Crafters, waarmee we grote ladingen kunnen vervoeren en zware aanhangers kunnen trekken. Vanzelfsprekend is ook de uitstekende service die Den Engelsen Bedrijfswagens ons biedt beslist een reden om bij Volkswagen Bedrijfswagens te blijven. Als ik heel eerlijk ben: ik heb nooit overwogen om naar een ander merk over te stappen.”
“Zelf doe ik inmiddels meer dan tien jaar zaken met Tuintechnisch Bureau Smeulders,” zegt Frank van de Wiel, accountmanager van Den Engelsen Bedrijfswagens. “Ik heb de heer Smeulders leren kennen als een man die in alles heel doordacht te werk gaat. Als een gebruikte auto voldoet aan de eisen van het bedrijf, dan kiest hij daarvoor. Ook dan blijft deze auto voor lange tijd in gebruik. Het wagenpark van Tuintechnisch Bureau Smeulders dient heel duidelijk als visitekaartje voor het bedrijf, de auto’s staan er altijd spic en span bij. Bij Den Engelsen Bedrijfswagens doen wij onze uiterste best om dezelfde kwaliteit en klasse te bieden die Smeulders op tuingebied levert.”
Groene gedachte
Net als het hele bedrijfsleven, zal ook Tuintechnisch Bureau Smeulders een keer de transitie moeten maken naar een emissievrij wagenpark. “Om binnen de termen van onze sector te blijven, staan wij beslist achter de groene gedachte,” zegt Frank Smeulders. “Op dit moment zijn wij echter nog niet zo ver om de overstap te maken naar bedrijfswagens met een geëlektrificeerde of zelfs volledig elektrische aandrijflijn. Dat heeft onder meer te maken met het hoge trekgewicht dat wij van onze voertuigen verlangen. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat Volkswagen Bedrijfswagens binnen enkele jaren een model kan leveren, dat wel aan onze wensen en eisen zal voldoen.” Zodat de sterke band tussen Volkswagen Bedrijfswagens en Tuintechnisch Bureau Smeulders na 70 jaar een duurzame en succesvolle toekomst beschoren blijft.