Vrijstelling bpm op bedrijfswagens vanaf 2025 afgeschaft
Bpm

Bpm op bedrijfswagens: wat gaat dat kosten?

24-05-2024

Het is misschien wel de belangrijkste verandering op gebied van bedrijfsmobiliteit: met ingang van 2025 betaal je voor bedrijfswagens met een brandstofmotor dezelfde belastingheffing (bpm) als voor een personenwagen. Dat betekent dat je nu als ondernemer voor de keuze staat om nog voordelig een bedrijfswagen op diesel aan te schaffen, of al na te gaan denken over een elektrische bedrijfswagen. Omdat de bpm wordt berekend op basis van de uitstoot van een voertuig, gaan de prijzen van een bedrijfswagen met dieselmotor aanzienlijk stijgen. Het loont dus om nog dit jaar een goede overweging te maken. Om je inzicht te geven in de kansen en de werkelijke impact van het bpm-besluit, behandelen we hier de belangrijkste vragen over deze verandering.

Waarom en wanneer verdwijnt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens?

Omdat de overheid de verkoop van emissievrije bedrijfswagens wil stimuleren, betaal je vanaf 1 januari 2025 bpm op een bedrijfswagen met brandstofmotor. De werkelijke hoogte daarvan is afhankelijk van het gekozen model en de aandrijflijn. Zo betaal je vanaf 2025 in euro’s een hoger bpm-bedrag op bijvoorbeeld een Crafter dan op een Transporter. Kies je voor een volledig elektrische bedrijfswagen, dan profiteer je nog steeds van een bpm-vrije bestelauto omdat elektrische voertuigen geen CO₂ uitstoten. Ben je momenteel al in bezit van een bedrijfswagen, dan ben je vanaf 2025 gelukkig niet verplicht om met terugwerkende kracht bpm te betalen. Al met al stelt deze verandering je zowel voor uitdagingen als voor kansen. Laten we daarvoor eerst het kostenverschil op een rijtje zetten.

Wat kost een bedrijfswagen vanaf 2025?

Voor elke gram CO₂ die een bedrijfswagen met brandstofmotor uitstoot, heeft de overheid een bedrag vastgesteld van 66 euro en 91 cent.* Voor de meeste bedrijfswagens betaal je vanaf 2025 grofweg 40 procent meer bovenop het aanschafbedrag. Als voorbeeld nemen we de Volkswagen Caddy Cargo, uitgerust met de 2.0 TDI-dieselmotor en bovendien in zijn klasse de bedrijfswagen met de laagste uitstoot. De vanafprijs (ex. btw) van het basismodel bedraagt € 22.740 en de CO₂-uitstoot van de TDI-dieselmotor in dit model bedraagt 140 g/km. Diezelfde Caddy Cargo kost vanaf 1 januari 2025 zodoende € 9.367,40 méér (€ 66,91 x 140) dan dit jaar, een stijging van 41%.

*Dit bedrag is gebaseerd op prijspeil 2023, het tarief met ingang van 1 januari 2025 zal geïndexeerd worden maar is nog niet definitief door de overheid vastgesteld.

Wat kost een bedrijfswagen vanaf 2025?

Wat is straks goedkoper: een bedrijfswagen op diesel of een elektrische bedrijfswagen?

Het goede nieuws is dat je tegenwoordig veel meer keuze uit aandrijflijnen hebt. Of je dit jaar nog eens moet kiezen voor een bedrijfswagen met dieselmotor, of moet nadenken over een elektrische bedrijfswagen, hangt natuurlijk af van je eigen situatie. Ten eerste is de manier waarop je een bedrijfsbus gebruikt nog steeds allesbepalend; denk daarbij aan je behoefte op gebied van laadruimte in m3 en aan je type werkomgeving – werk je bijvoorbeeld vooral in stedelijk gebied of toch voornamelijk op industrie- of bouwterreinen? Daarnaast ligt het zwaartepunt van kosten bij een diesel-bedrijfswagen anders dan bij een elektrische bedrijfswagen. Hoewel een elektrische bedrijfswagen een hogere aanschafprijs heeft, wordt het verschil vanaf 2025 kleiner omdat je zoals gezegd nog profiteert van bpm-vrijstelling. Daarnaast telt de aandrijflijn van een elektrisch voertuig tot wel 90% minder draaiende delen dan een bedrijfswagen met brandstofmotor, waardoor het onderhoud stukken goedkoper uitvalt en de onderhoudsinterval ook groter is. Daartegenover staat dat je met een diesel- of benzinemotor minder tijd kwijt bent aan tanken dan aan opladen, en meestal een groter rijbereik hebt. Gelukkig groeit het aanbod en de variatie van bedrijfswagens elke maand. Zo ook het modellenaanbod van Volkswagen Bedrijfswagens, met onder andere de komst van de nieuwe Transporter. Naast een standaard dieselversie, komt de nieuwe Transporter ook als volledig elektrische en plug-in hybride variant op de markt. Een adviseur van Volkswagen Bedrijfswagens helpt in een persoonlijk gesprek graag op weg om te bepalen welke bedrijfswagen nu het beste bij je activiteiten past, en of je überhaupt al moet denken aan een andere bedrijfswagen.

De plug-in hybride bestelwagen als ideale tussenoplossing.

Naast volledig elektrische bedrijfswagens komen tenslotte ook plug-in hybride-modellen in beeld. Deze beschikken zowel over een verbrandingsmotor als een elektromotor. In combinatie met een moderne accu, die tegenwoordig werkelijk overal is op te laden, kunnen ze tenminste 50 km elektrisch rijden (volgens WLTP), dus zonder CO₂-uitstoot. Dit verlaagt het gemiddelde brandstofverbruik aanzienlijk en dat vertaalt zich weer in een duidelijk gunstiger bpm-tarief. Nog dit jaar komt de plug-in hybride-uitvoering van de Caddy op de markt. Die is in 2024 nog bpm-vrij en ook in 2025 zijn de prijzen relatief gunstig. Daarnaast is elektrisch rijden met een plug-in hybride ook nog eens fluisterstil en biedt het een hoog koppel, wat zorgt voor veel rijcomfort.

Samenvattend heeft de afschaffing van de bpm-vrijstelling tot gevolg dat de prijzen voor bedrijfswagens met een brandstofmotor flink toenemen. Om jezelf en je bedrijf zo goed mogelijk voor te bereiden op de veranderende wet- en regelgeving, bieden we vanuit Volkswagen Bedrijfswagens in elk geval meer dan genoeg mogelijkheden om mobiel te blijven. Onze dealers en adviseurs staan voor je klaar om te zorgen dat je jouw klanten ook in de toekomst naar volle tevredenheid kunt blijven bedienen. Zo ver als jij voor je klanten gaat, gaan wij dus ook voor jou!

Wellicht vind je dit ook interessant?